کشت زعفران

شرایط کشت زعفران

کشت زعفران

مناطق اصلی کشت زعفران امروزه در کشورهای شرقی – ایران، هند، افغانستان است. با این حال، مناطق کشت دیگری نیز در حوالی دریای مدیترانه در اروپا وجود دارد. چند سالی است که زعفران حتی در اتریش، آلمان، سوئیس و نیوزلند نیز کشت می شود. بسته به شرایط خاک، آب و هوا، موقعیت پیازهای زعفران در عمق و فاصله آنها با گل های زعفران بعدی با روش های کشت در کشورهای خاص می تواند متفاوت باشد. شما می توانید برای خرید زعفران مرغوب به فروشگاه زعفران در اصفهان مراجعه کنید.

زعفران تقریباً در هر نقطه شاید بتواند رشد کند ولی مسئله اصلی کیفیت است. برای تولید زعفران تجاری نیاز اصلی خاک حاصلخیز است. می تواند در خاک لومی، شنی یا آهکی رشد کند. خاک آش نیز برای کشاورزی زعفران مطلوب است. نیازی به داشتن ظرفیت مناسب برای حفظ رطوبت در خاک نیست زیرا زعفران در طول رشد و خشک شدن شدید در تابستان به رطوبت متوسط نیاز دارد. با این وجود، خاک سنگین و خاک رس مناسب برای زعفران نیست. گیاهان زعفران در یک خاک سبک و با نفوذ آب که حاوی بسیاری از مواد مغذی است، به بهترین وجه رشد می کنند. 15 روز قبل از شکوفا شدن گیاه زعفران، مزارع زعفران توسط کشاورزان زعفران که دائماً مزارع خود را بررسی و احیا می کنند، سیراب می شوند.

آب و هوا مهمترین عامل بعدی است. وبه یک نورپردازی مناسب احتیاج دارد.

در ایران پیاز زعفران جداگانه بین مرداد تا مهر در عمق حدود 15-20 سانتی متر با فاصله حدود 10 سانتی متر از هر طرف در خاک کاشته می شوند. این پیازها زعفران را در برابر دمای سرما محافظت می کند و از خشک شدن آنها حتی در نور شدید آفتاب جلوگیری می کند. پیاز زعفران  بین 5 تا 7 سال در خاک زنده می ماند. گیاه زعفران با تقسیم پیاز زعفران تولید مثل می کند. هر پیاز زعفران در ایران باید تقریباً هر 8 تا 10 سال پیوند شود.

در هنگام گل دهی، زعفران دمای زیر 5 درجه سانتیگراد را تحمل نمی کند. پیاز های زعفران می توانند در دمای کمتر از -20 درجه سانتی گراد یخ بزنند. و برای رشد خوب به 12 ساعت نور خورشید احتیاج دارد.

 

برداشت زعفران

 

مزارع زعفران تقریباً در اواسط مهرتا آبان شکوفا می شوند. این مرحله تقریباً 3 هفته است و باید برداشت محصول زعفران در این بازه زمانی انجام شود. برداشت گل زعفران بسیار دشوار است، زیرا فقط یک کیلوگرم رشته زعفران از حدود 150 هزار تا 170 هزار گل زعفران قابل برداشت است. برداشت روزانه زعفران در ساعات اولیه صبح آغاز می شود، زیرا نور خورشید انتخاب شکوفه زعفران را دشوار می کند. گل های زعفران فقط با دست برداشت می شوند. در مزارع زعفران، گلها فقط تا 3 روز بدون خشک شدن می توانند گل دهند. کشاورزان با تجربه روزانه حداکثر 2 کیلوگرم گل زعفران را می توانند پاک کنند. پس از آن، رشته های زعفران با دقت خشک شده و در نتیجه حفظ می شوند.

ایران بهترین شرایط آب و هوایی و خاک را برای رشد و شکوفایی گل زعفران دارد. به همین دلیل زعفران ایرانی به دلیل داشتن بهترین کیفیت زعفران در جهان شناخته می شده، که انواع مختلف زعفران از آن استخراج می شود (نگین، سرگل، پوشال و دسته زعفران).

اگر قصد صادرات زعفران را دارید، می توانید با واحد نمایندگی فروش زعفران اصفهان  تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *